Photography: Sanne Delcroix

 

 

Het creatief-artistiek project met onze leerlingen 4de jaar Creatie en Mode, in samenwerking met Kunstwerkt en kunstenaar Kristof Van Gestel zit er bijna op. We blikken dan ook graag even terug.

– door leerkrachten Lise en Kristien, Sint-Jozefsinstituut Kontich

 

De start
Onze leerlingen nemen deel aan een creatief proces waarbij ze een groot aantal gekleurde papieren vormen selecteren. Op school zetten we deze vormen om in soepele materialen. Met stoffen, folies, draad, vezels… geven de leerlingen hun vormen op heel verschillende manieren een nieuw uiterlijk. Ze gaan daarbij intuïtief of experimenteel te werk, of volgen een aantal vormgevende textiele technieken.

Het resultaat van deze creatieve sessies van een paar halve dagen? Een groot aantal kleur- en textuurrijke of fantasierijke creaties én veel enthousiasme. Vrij werken, experimenteren met materialen én de wetenschap dat ze zich wezenlijk onderdeel voelden in een kunstproject dat een verder leven zou kennen, spreekt de leerlingen (én de leerkrachten) erg aan.

 

De selectie
Samen met Kristof Van Gestel onderzoeken onze leerlingen deze creaties: wat is het specifieke, het ritmische ervan? Welk verhaal of idee zit erachter? Wat zijn mogelijke associaties? Ze selecteren een aantal waardevolle of interessante stukken om uit te diepen en werken daar dan op verder.

De manier waarop kunstenaar Kristof Van Gestel werkt en denkt inspireert de leerlingen en motiveert hen. Ze zijn spontaan nieuwsgierig en betrokken. Ook de aanwezigheid en opvolging van Annemie van Kunstwerkt draagt hiertoe bij.

 

De uitwerking
De meest stukken worden opnieuw beoordeeld en bekeken, tot er voor elke leerling één interessant stuk overblijft. Dan volgt een nieuwe uitdaging: de stukken herschalen op groot formaat om ze uit te werken in hun definitieve uitvoering. Daar komt heel wat techniek bij kijken. Omdat de leerlingen nog niet al deze technieken beheersen, komt onze hulp van pas. Het is meteen een mooie kans om eens buiten de gekende paden te treden. We kunnen onze leerlingen op een heel andere manier technieken bijbrengen en voeling laten krijgen met soepele materialen en texturen.

Tijdens deze fase is het enthousiasme van de leerlingen wat verdeeld. Het gaat hier niet meer om creativiteit alleen: hun doorzetting, geduld en nauwkeurigheid worden op de proef gesteld. Toch valt op dat de meeste leerlingen tijdens de pauzes liever doorwerken aan hun stukken dan voor ontspanning te kiezen.

 

Tot slot
Onze leerlingen zijn fier over hun eindresultaten, de voldoening is erg groot. Ze blijven heel benieuwd naar het vervolg. Binnenkort zullen de stukken immers gepresenteerd worden, voor ze naar de KASK/School of Arts van HoGent gaan waar de studenten 1BAC Drama ze ‘tot leven zullen roepen’.

Ook wij, de leerkrachten, zijn enthousiast over dit project. Wat ons betreft, is het zeker zo: Kunst werkt!!!’