Kunstenaars die het publiek op actieve manier betrekken bij het maakproces, nemen vaak een fundamenteel andere houding aan tegenover hun werk en het publiek. Die veranderde houding valt in de eerste plaats samen met de gewijzigde manier waarop hij/zij in het (professionele) leven staat.
Isabelle De Baets, (H)ART 171, 15 juni 2017, p.26.
T2017
– Knowing by Doing wordt door Kristof Van Gestel omschreven als een platform binnen zijn kunstpraktijk om de band tussen zijn kunst en de toeschouwer te onderzoeken aan de hand van participatieve projecten en ervaringsgerichte workshops. De artistieke activiteiten die hij binnen dit platform ontplooit, worden gekenmerkt ...
Marijke Van Eeckhaut in gesprek met de kunstenaar
T2014
– Volgens de Amerikaanse beeldhouwer David Smith is een sculptuur een object dat altijd in de weg staat. Waar het beeld staat kan je zelf niet meer gaan staan en vreemd genoeg hebben we altijd de neiging om nu net op die plaats te gaan staan waar het beeld staat. Hieruit besluit hij dat sculptuur zich altijd verhoudt tot het menselijk lichaam en dat deze...
Lieven Van Den Abeele, staffmember Museum of Fine Arts, Ghent
T2011
– In zijn werk experimenteert Kristof Van Gestel met de typische taal van de moderniteit: het abstracte. Door hun autonomie, hun vrijheidsgedachte, hun niet-didactische en niet-anekdotische aard zetten zijn sculpturen zich af tegen een al te eenduidige interpretatie. Zij hebben niet de bedoeling om monumenten of iconen te worden...
Tanguy Eeckhout, staff MDD, Deurle, Belgium.
T2007
– Hoewel je het tegendeel makkelijk zou kunnen vermoeden, lijken de sculpturen van Kristof Van Gestel (°1976, Turnhout) minder abstract dan men op het eerste zicht zou denken. Zijn werk heeft een bepaald sculpturaal vocabulaire dat enerzijds zeer open is, maar anderzijds van een grote, bijna concrete helderheid en luciditeit getuigt...
Thibaut Verhoeven, staff SMAK, Ghent, Belgium.
T2007
–Werken maken is leren omgaan met foutmeldingen: jezelf keer op keer afvragen wat je eigenlijk aan het doen bent.
Als ik iets gemaakt heb, is het eigenlijk maar half af. Mijn werken zijn een soort pionnen, inzetbaar in opstellingen die kunnen verschillen. Ik denk dat het op zijn minst even belangrijk is hoe je iets toont als wat...
T2002